Ga naar de inhoud

Doelen stellen

Het stellen van doelen met sporten is belangrijk. Onderzoek toont aan dat dit leidt tot betere prestaties. Als je een doel hebt, ga je extra je best doen. Belangrijk bij het stellen van doelen is dat deze realistisch zijn. Natuurlijk mag je jezelf uitdagen, maar als je doel te ver weg ligt van je huidige niveau/belastbaarheid liggen blessures op de loer. Voor mijzelf werkt het stellen van doelen heel goed. Maar hoe stel je nu goede doelen en wellicht net zo belangrijk, hoe kun je ze daadwerkelijk bereiken?

Allereerst is het belangrijk om je FOCUS te bepalen. Wat wil je bereiken? Wil je jouw conditie verbeteren, wil je meer kracht ontwikkelen, of wil je misschien een paar kilogram afvallen? Je focus bepaalt namelijk welke sportactiviteiten je het best kan uitvoeren. Bij afvallen wil je bijvoorbeeld voornamelijk duursporten uitvoeren en je voeding aanpassing. Wil je sterker worden dan liggen sporten zoals roeien en fitness meer voor de hand.

Als je weet wat je focus is, ga je aan de slag met het uitschrijven van jouw doel. Zorg ervoor dat je doel REALISTISCH is. Hierbij mag je jezelf uitdagen, maar vermijd te hoge verwachtingen. Dit kan ten nadele komen van je motivatie en blessures veroorzaken. Wanneer een doel te ver weg ligt, duurt het vaak lang om deze te bereiken. Door tegenslagen kan een doel steeds verder weg raken waardoor je motivatie op den duur gaat afnemen. Ga je daarnaast te fanatiek aan de slag om je doel wel (sneller) te bereiken, dan liggen blessures op de loer omdat je lichaam niet is ingesteld op de gevraagde belasting.

Zorg ervoor dat je doel voldoet aan de SMART richtlijn. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Als je doel aan deze 5 eisen voldoet, is de kans groter dat je dit doel daadwerkelijk zal behalen. Het maakt een doel duidelijk en concreet.

Zorg voor PROCESdoelen en PRESTATIEdoelen. Procesdoelen gaan over de weg naar je doel toe. Ze bepalen wat je moet uitvoeren om je einddoel te bereiken. Een prestatiedoel richt zich op het eindresultaat. Een procesdoel is bijvoorbeeld ik ga 4x per week hardlopen. Het prestatiedoel is bijvoorbeeld ik wil in oktober de marathon lopen binnen 3,5 uur.

Stel daarnaast KORTE- en LANGE- termijndoelen. Kortetermijndoelen houden je gemotiveerd terwijl je bezig bent je einddoel te bereiken. Het zijn als het ware je mini-overwinningen die de weg naar je einddoel leuker maken en je gemotiveerd houden. Korte- en langetermijndoelen zorgen ervoor dat je je einddoel bereikt.

Niet onbelangrijk, BELOON jezelf bij het behalen van je minidoelen. Successen vieren helpen je motivatie hoog te houden om zo je einddoel te bereiken.

Voor mij werkt het stellen van doelen op deze manier heel goed. Zo heb ik zelf als doel uiteindelijk in de hoogste categorie op Zwift te racen. Dit is een doel wat je natuurlijk niet op korte termijn kan behalen, tenminste ik niet. Ik ben dus begonnen met het stellen van kleine doelen die me helpen het grote doel te bereiken. Door deze kleine overwinningen te vieren en te delen met anderen, behoud ik de motivatie om te blijven werken aan het bereiken van mijn einddoel. Door het behalen van de procesdoelen zie je jouw persoonlijke groei en het geeft inzicht over de haalbaarheid van je prestatiedoel. Het werkt motiverend om te zien hoe je iedere keer een stapje dichterbij komt. Dit houdt het hele proces interessant en je behoudt de motivatie om te blijven trainen. Je voelt je lichaam verbeteren en sterker worden.

Door het stapsgewijs aan te pakken voorkom je daarnaast blessures. Je lichaam krijgt namelijk de tijd om sterker te worden. Te snel te veel willen in korte tijd werkt meestal averechts en door het ontstaan van pijntjes of blessures daalt je motivatie. Hierdoor worden doelen wellicht niet bereikt en dat zorgt voor teleurstellingen.

Heb je dus klachten, sta dan eens even stil bij je doelen en evalueer. Soms zorgt een stapje terug er juist voor dat je weer 3 stappen vooruit kan maken. Uiteraard sta ik voor je klaar als je een sportmassage nodig hebt indien je toch wat pijntjes hebt ontwikkeld of nog beter… als je deze wil voorkomen!

Doelen stoelen