Meteen naar de inhoud

Goede voornemens?

Een nieuw jaar, een nieuw begin! Voor vele mensen hét moment voor goede voornemens. Meer sporten en bewegen is één van de meest populaire voornemens. Als je plots meer of intensiever gaat bewegen liggen blessures op de loer. Je spieren en met name je bindweefsel zijn namelijk niet voorbereid op de hogere belasting. Deze hebben tijd nodig om zich aan te passen.

Bindweefsel, peesweefsel en spiervezels passen zich aan op de belasting die van hen gevraagd wordt. Iedere belasting zorgt voor hele kleine beschadigingen in het weefsel. Dit is het zware gevoel of de spierpijn die je voelt na het sporten of een intensieve inspanning zoals bijvoorbeeld tuinieren. Deze beschadigingen worden vanzelf weer hersteld door het lichaam wanneer je tijd neemt voor herstel. Hierdoor worden weefsels vervolgens weer sterker zodat ze een hogere belasting aankunnen. De verschillende typen weefsel in ons lijf hebben allen een andere hersteltijd. Voor bindweefsel is dit echter veel langer, zo’n 300 tot 500 dagen!

Voor bindweefsel is het belangrijk dat het belast wordt met een belasting die het aankan: je normale dagelijkse activiteiten, werken en sporten. Bij te weinig belasting wordt de kwaliteit van het bindweefsel slechter en kan het minder belasting verdragen. Bij een te hoge belasting ontstaan er blessures of pijnklachten die niet herstellen. Als je van plan bent meer of intensiever te gaan bewegen of sporten, is het dus belangrijk de intensiteit langzaam te verhogen. Op die manier heeft het spierweefsel en het bindweefsel de tijd om zich aan te passen.

Om de kwaliteit van je spierweefsel en het bindweefsel zo optimaal te houden is het verstandig om regelmatig een sportmassagebehandeling te laten uitvoeren. Door het toepassen van verschillende massagetechnieken, waaronder ook bindweefselmassage, worden spieren, fascia, bindweefsel en gewrichten soepel gehouden. Dit helpt pijnklachten of blessures te voorkomen. Dat is belangrijk, want loop je toch een blessure op dan kan het dus zomaar 300 tot 500 dagen duren voordat het bindweefsel weer hersteld is!

Ben je van plan om meer te bewegen, zorg dan goed voor je spieren en gewrichten. Ik sta graag voor je klaar!